جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید
ساعت مد

مدرسه آموزش مد و فشن

درس کد چیست؟

بسیاری از ما بدون این که دقیقا با مفهوم Dress Code، قوانین پوشش و یا «کد پوششی» آشنا باشیم، آن را در موقعیت‌های مختلف رعایت می‌کنیم؛ به عنوان مثال برای رفتن به یک دیدار دوستانه مانتوی اداری نمی‌پوشیم و یا در مهمانی‌ها و موقعیت‌های رسمی با استایلی رسمی و مجلسی شرکت می‌کنیم.

میل به نظم، تناسب و شیک‌پوشی کم‌وبیش در همه‌ی انسان‌ها دیده می‌شود؛ به‌خاطر همین درس‌ کد قانون و چهارچوبی را برای پوشش فراهم می‌کند که با پیروی از آن، هماهنگی زیبایی در استایل‌ شما و سایر افرادِ آن مکان ایجاد می‌شود. آموزش طراحی لباس به هر فردی کمک می‌کند تا بر این قوانین مهم مسلط شود.

درس کد چیست

تاریخچه درس کد

از دیرباز در س کد و لباس مردم در طبقات مختلف اجتماعی و جنسیت‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کرده است. روحانیون، مبلغان مذهبی، درباریان، نظامیان،بازرگانان،دهقانان و دیگر اقشار اجتماعی پوشش مخصوص به خود داشته‌اند که  آنها را از یکدیگر متمایز می‌کرد.

درس کد یا همان کد پوششی مجموعه‌ای از قوانینی است که گاهی نوشته و گاهی نانوشته‌اند. این قوانین می‌گویند که باید در موقعیت‌ها و مراسم مختلف چه چیزهایی بپوشیم. این قوانین و قواعد به‌طور رسمی اعلام نمی‌شوند و فرهنگ و عرف جوامع مختلف روی تعیین‌شان اثرگذار هستند. اگر می‌خواهید جزو افراد شیک پوش محسوب شوید، ساده‌ترین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین گام، تناسب لباستان با موقعیت و رعایت قانون پوشش است.در آموزش خیاطی از صفر شما به مرور زمان بر هر قوانینی در زمینه پوشاک مسلط می‌شوید و می‌توانید بر اساس موقعیت برای خود لباس بدوزید.  در واقع رنگها، سمبل‌ها، الگوهای لباس، برش‌ها، اندازه‌ها، قطعاتی که در لباس استفاده می‌شود و… نشان دهنده درس کدها هستند و باعث می‌شوند مفاهیمی در مورد شما سریع به بیننده منتقل شود.

تاریخچه درس کد

دلیل اهمیت کد پوششی

درس کد مزایای بسیاری دارند. از جمله این که راهنمای افراد در موقعیت‌های اجتماعی هستند و به نوعی پوشش افراد را نظم‌دهی می‌کنند. زمانی که برای حضور در یک جلسه کاری مهم، مصاحبه ی شغلی و یا مجلس عروسی نمی‌دانید باید چه لباسی را انتخاب کنید، این کدهای پوشش هستند که شما را راهنمایی می‌کنند تا لباس متناسب با موقعیت انتخاب کنید یا حتی در محل کار کدهای پوشش مکتوب یا غیر مکتوب سبب می‌شود کارمندان ظاهری مرتب و منظم داشته باشند. کد پوشش را می‌توان به نوعی نماینده عرف جامعه دانست. برخی افراد معتقدند آداب و رسوم مرتبط با عرف می‌توانند شکسته شوند؛ چرا که فرهنگ همواره در حال تغییر است و با شرایط زمانه به روز می‌شود. مد و لباس هم از این قاعده مستثنی نیست و دائماً با شرایط جهان تغییر می‌کند و به روز رسانی می‌شود.

اهمیت کد پوششی

انواع درس کد

تعدادی درس‌کد پذیرفته‌شده برای موقعیت‌های مختلف در دنیا وجود دارد که شناختشان خالی از لطف نیست. البته که انواع درس کد برای خانم‌ها و آقایان به تعداد چهارده مورد می‌رسد اما بعضی از آنها بر اساس موقعیت جغرافیایی هیچ کاربردی در کشور ما ندارند.

  • درس کد کراوات سفید (White tie dress code)؛

این نوع از درس کد مخصوص شرکت در مراسم بین‌المللی بسیار رسمی و یا سلطنتی است. برای رعایت کد پوششی کراوات سفید، آقایان کت‌وشلوارهای با دوخت و برش‌های رسمی به‌تن می‌کنند، جلیقه می‌پوشند و از پاپیون در استایلشان بهره می‌برند. رنگ سفید برای بخش‌های مختلف استایل، گزینه‌ای است که در این کد پوششی به افراد توصیه می‌شود. خانم‌ها هم برای رعایت کدهای پوششی کراوات سفید باید به‌سراغ پیراهن‌های ماکسی، لباس‌هایی با دوخت رسمی و استفاده از جواهرات و کیف‌های کلاچ و دستکش بروند. آرایش مناسب و مرتب موها هم در رعایت کد کراوات سفید ضرورت دارد.

  • درس کد کراوات سیاه (Black tie Dress code)

برای شرکت در موقعیت‌های مانند عروسی‌ها و مهمانی‌های مجلل باید درس کد کراوات سیاه رعایت شود. در این موقعیت‌ها، آقایان به‌سراغ کت‌وشلوارهای رسمی و رنگ مشکی و یا تاکسیدو می‌روند. خانم‌ها هم باید لباس‌های رسمی و عموماً ماکسی و مشکی بپوشند. دوز رسمی‌بودن و تجملات موجود در استایل در کد پوششی کراوات سیاه کمتر از درس‌کد کراوات سفید است.

  • درس‌کد رسمی بیزینسی (Business Formal dress code)

شرکت در جلسات کاری رسمی هم نیازمند رعایت کدهایی پوششی است. آقایان در این جلسات از کت‌وشلوارهای ست و مرتب در رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. بنا به عرف و هنجارهای هر جامعه، استفاده از کراوات هم می‌تواند رایج باشد. در چنین استایلی از پاپیون یا اکسسوری‌هایی مانند دکمه سردست به‌هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. خانم‌ها هم برای رعایت درس‌کد رسمی به‌سراغ کت‌وشلوارها و کت‌ودامن‌های ست می‌روند. یک‌دست‌بودن بخش شلوار و کت مهم است و استایل هر فرد را منظم‌تر و مرتب‌تر هم نشان می‌دهد.

  • درس‌کد نیمه‌رسمی (Semi-Formal Dress code)

برای شرکت در دورهمی‌های کاری و موقعیت‌هایی که دوز رسمی‌بودنشان کمتر از جلسات کاری مهم است از این درس‌کد استفاده می‌شود. آقایان و خانم‌ها می‌توانند ضمن انتخاب لباس‌های رسمی به راحتی هم فکر کنند. با این حال یادتان باشد که عناصر استایل غیررسمی در چنین سبکی از پوشش هم دیده نمی‌شود.

  • درس کد بیزینس کژوال یا بیزینسی‌/غیررسمی (Business Casual Dress code)

درس کد بیزنس کژوال هم از مواردی است که در موقعیت‌هایی مانند دورهمی‌های نیمه‌رسمی کاری و سر کار استفاده می‌شود. برای رعایت این درس‌کد باید لباس‌های بخش‌های مختلف استایل را تلفیقی از سبک رسمی و اسپرت در نظر بگیرید. برای مثال، آقایان می‌توانند به‌سراغ کت‌های اسپرت بروند و آنها را با شلوارهای کتان ست کنند. خانم‌ها هم با انتخاب کفش‌های کالج یا پاشنه‌دار، کت‌های رسمی و شلوارهای نیمه‌رسمی مانند جین می‌توانند کدهای پوششی این سبک را به‌جا بیاورند.

  • درس کد غیررسمی (Casual dress code)

استایل‌های غیررسمی هم که مخصوص موقعیت‌های صمیمی و دورهمی‌های دوستانه یا حضور در خیابان و خرید است. انواع لباس‌های اسپرت در این سبک پوششی جای دارند و بنا به سلیقه‌تان می‌توانید اقدام به ست‌کردن بخش‌های مختلف استایل خود کنید. راحتی از شاخصه‌های اصلی استایل‌های اسپرت است. دنیایی از انتخاب‌های متنوع پیش روی کسانی است که این سبک از پوشش را دوست دارند

  • درس کد لباس رسمی راحت ( Lounge Suit)

این سبک یک نوع درس کد غیررسمی است که معمولا برای مراسم عروسی توصیه می‌شود. در این نوع کد پوشش خانم‌ها لباس‌های رسمی متنوع‌تری را (کوتاه یا بلند) می‌توانند انتخاب کنند و آقایان باید کت و شلوار به همراه کراوات بپوشند که البته در خصوص رنگ و مدل کراوات محدودیتی وجود ندارد.

  • درس کد کاکتیل (Cocktail)

در این درس کد خانم‌ها بایستی کت و دامن یا پیراهن تا بالای زانو باشد. آقایان هم می‌توانند از کت و شلوار استفاده کنند، همچنین استفاده از پاپیون و کراوات اختیاری است. مهمانی‌های عصر غیر رسمی معمولا با سبک کاکتیل برگذار می‌شوند.

  • درس کد اسمارت کژوال (Smart Casual)

در این درس کد برای خانم‌ها  قانون خاصی تعریف نمی‌شود، اما در این استایل آراستگی باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال پوشیدن ژاکت یا جواهرات، پوشیدن صندل تخت و یا کفش پاشنه‌ بلند می‌تواند انتخاب‌های خوبی باشد.

آقایان در این Dress Code می توانند از شلوار جین، شلوار کتان یا شلوار پارچه‌ای همراه با پیراهن مناسب بهره‌ ببرند. در این استایل از کراوات استفاده نمی‌شود.

انواع درس کد

دِرِس‌ کد بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

درس کد بسته به زمان، مکان و صاحبان مهمانی یا موقعیت، تم پوششی انتخاب می‌گردد؛ مثلا درس‌کد یک مهمانی عصر با دِرِس‌کد مراسم شب کاملا متفاوت است.

کد پوشش در فرهنگ‌های مختلف جهان

کد پوشش در فرهنگ‌های مختلف جهان

عوامل اجتماعی که در ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف بر Dress Code یا قوانین پوشش تاثیر‌گذارند با یکدیگر متفاوت‌اند، اما به طور کلی می‌توان فاکتورهایی همچون جنسیت، موقعیت اجتماعی، شرایط شغلی، وابستگی‌های قومی و نژادی‌، وابستگی‌های مذهبی را از جمله عواملی دانست که قوانین پوشش در ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را تعیین می‌کنند.

به عنوان مثال، ادیان مختلف دارای لباس‌های خاصی هستند که به عنوان نمادی برای آن‌ها به شمار می‌آید. مردان یهودی که از نوعی کلاه برای نشان دادن مذهبشان استفاده می‌کنند یا بانوان مسلمان که از مقنعه و روسری برای پوشاندن بدن و موی سرشان از نامحرم استفاده می‌کنند. به صورت سنتی زنان هندو برای نشان دادن وضعیت تاهل خود نوعی پوشش به اسم  سندور بر سر می‌کنند و اگر بیوه باشند از یک لباس سفید ساده و بدون هیچ گونه زیورآلاتی به عنوان درس کد استفاده می‌کنند.

در انگلستان از دیرباز مراسم سلطنتی مانند ازدواج‌های سلطنتی Dress Code یا کدهای پوشش خاص خود را داشته است از جمله این قوانین پوشش این است که مهمانان زن باید با کلاه در این مراسم حاضر می‌شوند و لباسشان باید لباس باید شانه‌ها و زانوها را بپوشاند. همچنین رنگ‌های سفید و کرم تنها برای عروس و ساقدوشانش مجاز است.

جشنواره‌ی کن هم یکی از مراسمی است که درس کد سفت و سختی دارد. پوشش در جشنواره کن در طول روز و در هنگام برگزاری جلسات رسانه‌ای و فوتوکال‌ها  قوانین پوشش نسبتاً غیررسمی است و حتی می‌توان از تی‌شرت و شلوارک و لباس‌های غیر رسمی استفاده کرد، اما برای اکران‌های عصر و شبانه قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد؛ آقایان باید از کت و شلوار و کفش رسمی به همراه پایپون و یا کراوات استفاده کنند و پوشیدن لباس شب رسمی و کفش پاشنه‌ بلند برای خانم‌ها اجباری است. همچنین لباس‌هایی که دامن کوتاهی دارند برای خانم‌ها در درس کد جشنواره‌ی کن ممنوع است.

اشتراک گذاری
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
آخرین مقالات مد و فشن
فهرست مطالب

saatemode
saatemode
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *