جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید
ساعت مد

مدرسه آموزش مد و فشن

انواع متد خیاطی

سؤالی که خیلی از تازه‌کاران می‌پرسند این است که کدام روش برای خیاطی بهتر است و سختی کار آن کمتر است؟ در پاسخ به این دسته از افراد باید بگوییم که انواع متد خیاطی و متد الگوسازی مانند متد فرانسوی، متد ایتالیایی، متد آمریکایی، متد گرلاوین، متد مولر، متد متریک و… در ایران آموزش داده می‌شوند؛ اما شاید شما هم متوجه شده باشید که خیاط‌های حرفه‌ای، همه روش خودشان را دارند. مهم نیست با چه روشی کاری می‌کنید، مهم این است که با اون روش احساس راحتی کنید و آموزش خیاطی از صفر بگذرانید.

انواع متد خیاطی

انواع متد خیاطی

تجربه نشان داده است که یک خیاط باتجربه برای دوخت و دوز انواع لباس‌ها از روش‌های منحصر بفردی استفاده می‌کند؛ چرا که دوخت لباس مجلسی با لباس اسپرت، تفاوت‌های زیادی با هم دارد و نمی‌توان همه‌ی لباس‌ها را تنها با یک روش دوخت. از طرفی گذراندن دوره آموزش طراحی لباس هم برای هر خیاطی واجب است.

به همین دلیل، برای افزایش مهارت در خیاطی باید با انواع متد در خیاطی آشنا شده و آن‌ها را در دوخت و دوزهای خود به کار ببرید. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

متد خیاطی متریک

  • متد خیاطی متریک

متدهای خیاطی هرچقدر که محاسباتی‌تر‌ باشند، دقت بیشتری نیاز دارند. بنابراین، کارشناسان این حوزه همیشه به دنبال طراحی یک روش خیاطی مبتنی بر فرمول و محاسبات بوده‌اند؛ تا اینکه این تلاش‌ها منجر به ابداع متد خیاطی متریک شد.

روش متریک اولین بار توسط خیاطان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به مرور زمان به سایر نقاط جهان نیز گسترش پیدا کرد؛ با این حال نمی‌توان از سخت بودن این روش و محاسبات پیچیده‌ی آن صرف نظر کرد.

البته باید گفت در انواع روش خیاطی از متد متریک بیشتر برای دوخت لباس آقایان استفاده می‌شود؛ اما به مرور زمان برای لباس‌های خانم‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته است. تجربه نشان داده است که روش متریک برای آموزش آکادمیک خیاطی نیز گزینه‌ی مناسبی است؛ چرا اگر تمامی دستورالعمل‌های آن به درستی رعایت شود، دوختن یک لباس مجلسی بسیار راحت خواهد بود.

  • متد خیاطی ABM

گسترش صنعت پوشاک و تجاری شدن انواع پوشش‌ها سبب طراحی متدهای خیاطی صنعتی شده است که متد ABM از جمله معروف‌ترین آن‌هاست. یکی از مزایای این روش، سریع بودن آن است؛ به همین دلیل برای دوخت لباس در حجم بالا توصیه شده است. همچنین، استفاده از متد ABM منجر به کاهش مصرف پارچه و صرفه‌جویی اقتصادی نیز می‌شود.

در روش ABM همه‌ی الگوهای خیاطی به صورت آماده وجود دارند؛ فقط کافی است آن‌ها را روی پارچه قرار داده و مطابق با دستورات، برش بزنید. با این کار از دردسرهای کشیدن الگو و همچنین محاسبات طولانی راحت خواهید شد اما ممکن است ظرافت باقی روش‌ها را نداشته باشد.

  • متد خیاطی مولر

متد مولر از جمله متدهایی است که در آلمان بسیار رواج داشته است و از دقت خوبی برخوردار است. با کمک این متد می‌توان لباس‌های خوش فرم و با پیچیدگی‌های زیاد را تولید کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های روش مولر، ساده بودن آن است؛ این سادگی به حدی است که آموزش متد مولر را به کارآموزان خیاطی راحت کرده و تجربه‌ی مناسبی در اختیار خیاطان تازه کار قرار می‌دهد.

اساس متد خیاطی مولر بر مبنای اندازه‌گیری است. بنابراین، برای شروع کار باید اندازه‌ی برخی از نقاط را داشته باشیم و سپس سایر اندازه‌ها را از طریق فرمول‌های مخصوص، محاسبه کنیم. این اندازه‌ها شامل اندازه قد اندام یعنی از سر تا پا، دور کمر، دور سینه و دور باسن است که باید به دقت ثبت شوند.

  • متد خیاطی ایتالیایی

ایتالیایی‌ها همواره به شیک‌پوشی معروف بوده‌اند! به همین دلیل متدهای خیاطی آن‌ها نیز برای دوختن لباس‌های شیک و رسمی بسیار مناسب است. در این روش دیگر خبری از کشیدن الگو و محاسبات طولانی نخواهد بود و تمام کارها روی پارچه‌ی اصلی انجام می‌شود.

از مزایای متد خیاطی ایتالیایی می‌توان به ساده بودن آن اشاره کرد؛ به طوری که امکان یادگرفتن آن برای افراد مبتدی وجود دارد. اما از طرفی دوختن لباس‌های پر زرق و برق با استفاده از روش ایتالیایی، دشواری‌های خاص خود را دارد.

  • متد خیاطی گرلاوین

اگر بخواهیم قدیمی‌ترین متدهای خیاطی را نام ببریم، قطعا باید به متد گرلاوین نیز اشاره کنیم! از این روش می‌توان برای دوخت انواع لباس‌ها و مانتوها، شومیز، دامن و سایر لباس‌های مجلسی استفاده کرد.

یک خیاط ماهر، معمولا رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین را در ترکیب با سایر متدهای خیاطی به کار می‌برد؛ شیوه‌ی کار به این صورت است که ابتدا از متد مولر استفاده می‌شود و سپس ایرادات احتمالی آن با کمک روش‌های متریک و گرلاوین برطرف می‌شود.

معایب آن شامل موارد زیر است:

  • به اندازه‌گیری‌های دقیق روی بدن فرد نیاز دارد.
  • پرو کردن طولانی مدت لباس در این روش خسته کننده است.
  • به ماشین حساب و محاسبات پیچیده نیاز است.
  • زمان رسم الگو بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.
  • متد خیاطی ایرانی

در ایران از همه روش‌ها بسته به سلیقه خیاط برای کار استفاده می‌شود اما بیشتر از همه سراغ روش مولر می‌روند. از طرفی در چند سال گذشته بعضی از موسسات به روش ABM رو آورده‌اند.

  • متد خیاطی فرانسوی

روش دوخت فرانسوی از بین انواع روش‌های خیاطی بهترین روش برای دوخت لباس‌های لاکچری است. زیرا تمامی اندازه‌گیری‌ها به صورت سفارشی انجام شده و دقت بسیار بالایی دارد؛ اما معایب این روش باعث شده است که امروزه کمتر کسی به سراغ آن برود. از جمله این معایب می‌توان به هزینه‌ی بالای متد فرانسوی و وقت‌گیر بودن آن اشاره کرد.

بهترین متد خیاطی برای مبتدیان

در این سال‌ها به هنر خیاطی و صنعت پوشاک توجه بسیار زیادی شده است. یکی از دلایل توسعه‌ی روز افزون صنعت پوشاک، طراحی و ابداع انواع متدهای خیاطی بوده است که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند.

به عنوان مثال با کمک متد خیاطی مولر و متد خیاطی متریک می‌توان دقیق‌ترین لباس‌ها را دوخت. حتی برای لباس‌های ظریف نیز می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. حال اگر علاقه‌ای به فرمول‌های ریاضی و محاسبات به کار رفته در متدهای متریک ندارید، بهتر است از متد گرولاین استفاده کنید که بر اساس اندازه‌‌گیری و سایزبندی طراحی شده است؛ اما به صورت کلی راحت‌ترین متد خیاطی برای افراد روش ABM و مولر است که دردسر و محاسبات کمتری دارد.

اشتراک گذاری
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
آخرین مقالات مد و فشن
فهرست مطالب

آکادمی ساعت مد
آکادمی ساعت مد
مدرس طراحی لباس
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *