جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید
ساعت مد

مدرسه آموزش مد و فشن

کت واک چیست؟

بیش از یک قرن از برگزاری اولین کت واک‌ها (catwalk) می گذرد، اما همواره اثرگذار و بی رقیب است.حتی پیشرفت تکنولوژی نیز نتوانسته نقش آن را کمرنگ کند. برگزاری آن چندان کار ساده ای نیست و نیازمند تسلط کامل و آموزش سبک‌ شناسی در طراحی لباس و… است، اما این مراسم آنقدر مهم است که هیچ طراحی نمی‌تواند چشمش را روی برگزاری آن ببندد. در واقع طراحان از این هنر به عنوان عرصه‌ای برای نمایش هنر و خلاقیتشان بهره گرفته‌اند.
مخاطبان کت واک فقط محدود به حضار نمی‌شوند، بلکه روزنامه نگاران و عکاسانی که در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند نیز شرح و تصویر این آثار را به همۀ مردم جهان می‌رسانند. برای فهم دقیق این عبارات نیاز به آموزش استایلینگ هم است که در این مقاله به بررسی مفصل این اکت مهم می‌پردازیم.

کت واک

کت واک چیست؟

اگر فردی پیگیر مد و فشن باشید، احتمالا بارها با لغتی به نام کت واک برخورد کرده‌اید اما معنی دقیق آن را نمی‌دانید . پس ممکن است با خود بگویید کت واک به چه معناست؟ و اصلا چرا به کت واک راه رفتن گربه مانند می‌گویند.

اگر نحوه برگزاری فشن شو یا مراسم‌های مد و فشن را دنبال کرده باشید می‌دانید که مانکن‌ها یک به یک بر روی سکوی تی شکل می‌آیند و تا پایان آن می‌روند و دور می‌زنند و به عقب برمی‌گردند. فرم این سکوها بر اساس خواست طراح لباس آن برند و منابع الهام می‌تواند هر جایی باشد.

کت واک مدلینگ به این صورت است که یک پا را می‌بینیم که مقابل پای دیگر می‌گذارند تا مغرور و خنثی به نظر برسند؛ درست مانند راه رفتن یک گربه. در این مدل بدن به شکل خاص و اغرارآمیزی می‌چرخد و ظاهر کاملا مغرور و متکبر دیده می‌شود به همین دلیل به آن Cat walk می‌گویند.

انتخاب مدل در کت واک
انتخاب مدل در Catwalk

تاریخچه کت واک

نمی‌توان دقیق گفت که در تاریخ خاصی  وارد دنیای مد شد. احتمالا تغییرات زیادی هم داشته است تا به شکل حال حاضر خود برسد؛ اما چیزی که دقیق است، این است که در سال ۱۸۰۰ میلادی اولین Catwalk در پاریس برگزار شد. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۰۰ اصطلاح کت واک را وارد آمریکا کردند و اولین هفته مد در نیویورک در سال ۱۹۴۳ شکل گرفت.

قوانین کت واک

انتخاب مدل در کت واک

به صورت کلی و همیشه مدل‌هایی که به این منظور انتخاب می‌شوند قدی بلند و اندامی ( به خصوص پا) کشیده دارند و قد آنها بیش از ۱۷۰ سانتی متر است. همچنین سن آنها بین ۱۶ سال تا قبل از ۳۰ سالگی است. اما امروزه تغییر زیادی ایجاد شده است و برای اینکه این پیام را برسانند که همه انسان‌ها زیبا هستند از مدل‌های کوتاه قد، سیاه پوست و… همکاری می‌کنند. چیزی که در مورد آنها جالب است اینکه تا وقتی با یک برند قرارداد دارند نمی‌توانند با برند دیگری همکاری کنند.

درآمد مدل کت واک چقدر است

تفاوت میان مدلینگ و کت واک

مدلی که در کت واک شرکت می‌کند باید تسلط کامل بر حرکت و صحنه داشته باشد تا همه را تحت تاثیر اکت و اعتماد به نفس خود قرار دهد. احتمالا بارها دیده‌اید که یک مدل در حین کت واک زمین می‌خورد اما دوباره بلند می‌شود و بدون حرکت اضافه‌ای به راه خود ادامه می‌دهد. اما مدلینگ بیشتر سر و کارش با عکاس است و باید بتواند ژست‌های خوبی در مقابل دوربین بگیرد و محصول را به بهترین نحو به نمایش بگذارد. ضمن اینکه می‌توان ادیت‌های زیادی روی آن انجام داد اما در کت واک هیچ ادیتی وجود ندارد و سراسر مهارت و تمرین است. وجه اشتراک هر دو این است که برندها، مدل‌ها و بیشتر افراد در تیم پشتیبانی و بک استیج پیش از کار، به آموزش بازاریابی مد پرداخته‌اند و می‌دانند چگونه باید در هر قدم فعالیت کرده و سرمایه‌گذاران و مخاطبان را جذب کنند.

تفاوت میان مدلینگ و کت واک

قوانین کت واک

به جز حساسیت‌های انتخاب مدل، قانون دیگرشان قرارداد بستن است که پیشتر اشاره کردیم. مد‌ل‌های کت واک در طول کار با یک برند اجازه قرارداد بستن با برند دیگری را ندارند.

اصول برگزاری cat walk 

همانطور که به اختصار اشاره کردیم، برای کت واک‌ مختلف برندها سعی می‌کنند تم مناسب با توجه به مفهوم و کانسپت لباس‌ها و طراح انتخاب کنند. در واقع لوکیشن، دکوراسیون، موسیقی، نورپردازی و… باید به گونه‌ای باشد که با تم و کانسپت همخوانی پیدا کند. کت واک تابم کوتاهی بین سی دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد اما تدارکات آن بسیار مهم و زمان‌بر است.

تاریخچه کت واک

درآمد مدل کت واک چقدر است؟

مدل‌های کت واک معمولا ۸ ساعت در روز فعالیت می‌کنند و سعی می‌کنند حواسشان همیشه به ورزش جدی و تغذیه و ظاهر قابل قبول این صنعت باشد. درآمد آنها بسته به برند، معروفیت شخصی خود و سابقه کار و کشور متغیر است. برخی از آنها درآمد بالایی دارند و هر ساعت ۱۵۰۰ دلار دریافت می‌کنند. گاهی مدلی پایین‌تر در حد ۲۵۰ دلار درآمد دارد و یا گاهی یک مدلی آنقدر گران است که ۲۰ هزار دلار دریافت می‌کند.

ران وی چیست؟

کت واک معمولا بر سن یا پلتفرم تی شکل انجام می‌شود که در اصطلاح به آن ران وی یا رمپ می‌گویند. در اطراف این سکوها چند ردیف صندلی چیده می‌شود که نوع و چیدمان آن به طراح بستگی دارد. همچنین عکاسان و فیلم برداران در اطراف سکو مدام در حال حرکت هستند. مهمانان در ردیف اول وی آی پی هستند و به دعوت طراح حضور پیدا کرده‌اند. گاهی بعضی از مهمانان هزینه زیادی را دریافت می‌کنند تا به فشن شو بیایند.

Catwalk

هفته مد چیست و چه زمانی برگزار می‌شود؟

هفته مد یا fashion week یک رویداد بزرگ در فشن و مد است که در کشورهای فشن محور برگزار می‌شود. این رویداد یک هفته‌ای پلی میان طراحان و دیگر فعالان است و بهترین زمان برای معرفی جدیدترین ترندها و طرح‌ها به سرمایه گذاران، علاقمندان و رسانه است که مدل‌ها با پوشیدن این لباس‌ها بر ران وی یا رمپ، کت واک می‌کنند.

هفته مد چند بار در سال برگزار می‌شود؟

هفته مد برای معرفی جدیدترین ایده‌های لباس در فصل سرد و گرم است. پس سالی دو بار برگزار می‌شود. یعنی چند هفته قبل از شروع نیمه جدید سال است. ماه سپتامبر و اکتبر برای معرفی کالکشن بهار و تابستان و فوریه و مارس ماه معرفی کالکشن پاییز و زمستان است.

هفته مد و فشن

مشخصات و محل برگزاری سال کت واک چگونه است؟

طول کت واک بین هفت تا شصت متر است؛ اما برخی از طراحان ترجیح می دهند طول آن بیشتر باشد. عرض کت واک نیز معمولاً ۱.۲ متر تا ۲.۴ متر است.
برخی از طراحان، استیج مستقیم (I) را ترجیح می دهند و برخی دیگر استیج های T شکل را انتخاب می‌کنند. در استیج‌های Tشکل، در آن واحد، بیش از یک مدل می‌تواند راه برود و لباس ها و اکسسوری‌هایش را به نمایش بگذارد.

همچنین نورپردازی نباید به گونه‌ای باشد که رنگ لباس‌ها تغییر کند.  برای نورپردازی سالن کت واک، بهتر است به سراغ نورهای خنثی رفت.

محل برگزاری سال کت واک
محل برگزاری سال Catwalk

در طراحی سالن ، می‌توان به سراغ پس زمینه‌های متنوع رفت. حتی می‌توان آن را با توجه به شرایط انتخاب کرد؛ به عنوان مثال، در کت واک‌های فصل بهار، گاهی به سراغ عکس و طرح های مربوط به گل و گیاهان می‌روند.

پس هر ویدیویی که از فشن شوها دیده می‌شود ماه‌ها برنامه ریزی و کار تیمی می‌هواهد. در بک استیج هزاران نفر از استایلیست‌ها، میکاپ آرتیست، خیاط، طراحان و دستیاران، طراحان صحنه و… حضور دارند که به چشم نمی‌آیند اما بیشتر از مدل‌های زحمتکشیده‌اند.

اشتراک گذاری
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
آخرین مقالات مد و فشن
فهرست مطالب

آکادمی ساعت مد
آکادمی ساعت مد
مدرس طراحی لباس
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *