جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید
ساعت مد

مدرسه آموزش مد و فشن

پاک کردن لکه لباس

یک لحظه حواس‌پرتی ممکن است به وسیله هرچیزی لک بر روی لباسمان ایجاد شود و ظاهر آن را خراب کند. بعضی از لکه‌ها مثل آب یا نمک به راحتی از روی لباس پاک می‌شوند، اما لیست بلند بالایی از لکه‌ها وجود دارند که نمی‌توان با آب و صابون ساده آن‌ها را از بین برد. پس ما با چالشی به نام «پاک کردن لکه لباس» روبه‌رو هستیم که در ادامه به آن می‌پردازیم. همچنین در صورتی که تمایل به شرکت در دوره آموزش طراحی لباس دارید، کلیک نمایید.

پاک کردن لکه لباس

از بین بردن لکه عرق روی لباس

برای پاک کردن لکه سفیدک ناشی از عرق روی لباس اسید تارتاریک، آسپرین له شده و آب داغ را مخلوط کرده تا غلیظ و کرم مانند شود؛ سپس آن را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید و سپس لباس را بشویید. همچنین اگر به آموزش پارچه شناسی علاقه‌مندید، کلیک نمایید.

برای پاک کردن لکه زرد عرق از روی لباس‌هایی که جنسشان از مواد پلی استر است، مقداری آبلیمو روی آنها بپاشید؛ زیرا اسید طبیعی موجود در لیمو، ماده‌ی قلیایی عرق بدن را خنثی کرده و رنگ زرد آن را از بین می‌برد.

از بین بردن لکه میوه

برای پاک کردن لکه میوه از روی لباس، ابتدا لباس را درون یک تشت آب سرد خیس کنید؛ سپس لباس را ۱۵ دقیقه درون محلول آب سرد و آب لیمو بگذارید و لکه را به آرامی با صابون پاک کنید و بشویید.

پاک کردن لکه خون از لباس

برای پاک کردن لکه خون بهتر است چند قطره آمونیاک در ظرف آب یخ ریخته و لباستان را به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بیندازید. اگر کماکان لکه در جای خود باقی مانده بود، لباس را در آب گرم خیس کنید، سپس مقداری پودر نرم کننده گوشت بدون طعم را روی لباس بریزید تا حالت خمیری شکلی روی لکه ایجاد شود. آن را با یک حوله کاغذی بپوشانید تا مرطوب باقی بماند. روز بعد، خمیر ایجاد شده را در محلول آب و کمی آمونیاک فرو کرده و آب بکشید.

پاک کردن رژ لب از روی لباس

پاک کردن رژ لب از روی لباس

ابتدا لکه رژ لب را تا جایی که امکان دارد پاک کنید. سپس رابینگ الکل را روی لکه بکشید و به مدت ۵ دقیقه بگذارید تا روی لکه رژ لب بماند. بعد از آن چند بار با آب سرد بشویید.اکنون یک پارچه الکل را روی لکه بمالید و سپس با آب سرد بشویید. مقدار کمی مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و با یک پارچه بمالید و با آب سرد آبکشی کنید. اینقدر این مرحله را تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

از بین بردن لکه‌ جوهر از روی لباس

لکه‌ جوهر خودکار با پایه‌ی آب یا خودکار را می‌توان با پاک کردن جوهر اضافی از پارچه و خیساندن لباس در آب گرم به همراه مواد شوینده‌ی لباس به مدت ۵ دقیقه از بین برد. از برنامه‌ی شستشو با گرم‌ترین دما استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه‌های ناشی از جوهر بر روی لباس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و روی آن بپاشید آنگاه، قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباس شویی بیندازید با استفاده از یک پارچه‌ی خشک و تمیز بر روی آن بکشید.

از بین بردن لکه‌ چای یا قهوه روی لباس

از بین بردن لکه‌ چای یا قهوه روی لباس

برای پاک کردن لکه قهوه، مایع ریخته شده‌ی اضافی را از روی لباس پاک‌کنید، سپس آن را به مدت ۴ ساعت در آبی که دارای مقدار مساوی مایع ظرفشویی و مایع سفیدکننده است بخیسانید و بعد با بالاترین دمای آب بشویید. همچنین برای پاک کردن لکه چای یا قهوه می‌توانید با آب ولرم و اسفنج روی آن را نرم بسابید، سپس با استفاده از کمی گلیسیرین لکه‌گیری کنید.

پاک کردن لکه‌ روغن از روی لباس

یکی از شایع‌ترین لک‌ها، لکه روغن روی لباس است. روغن را با استفاده از دستمال‌کاغذی پاک‌کنید، دو طرف پارچه را جوش‌شیرین بریزید و اجازه دهید چند ساعت روی پارچه بماند و بعد آن را با آب بشویید.

پاک کردن لکه‌ روغن از روی لباس

از بین بردن لکه عطر روی لباس

در ظرفی آب و جوش شیرین بریزید و به مدت ده الی پانزده دقیقه لباس را داخل ظرف خیس کنید. جوش شیرین ماده بسیار موثری برای از بین بدن لکه عطر روی لباس می‌باشد. بعد از خیساندن لباس به همان مدت که ذکر شد آن را با مواد شوینده بشویید.

روش دیگر اینکه در ظرفی آب و گلیسیرین را به مقدار مساوی مخلوط کنید و بگذارید چند ساعتی لباس در آن خیس بخورد و بعد با آب سرد و صابون آن را بشویید.

پاک کردن لکه شمع روی لباس

اگر روی یکی از لباسهایتان پارافین (شمعِ آب شده) ریخت و خشک شد، یک تکه کاغذ پارافین بردارید و بگذارید روی لکه‌های خشک شده، سپس روی آن را اتو کنید تا نرم شود. کاغذ را که برداشتید، لکه‌ها هم به همراه آن کنده می‌شوند.

پاک کردن لکه چربی از لباس

دشمن اصلی لکه های چربی، صابون است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از به وجود آمدن لکه چربی بر روی لباس، به سرعت آن را خیس کنید تا خشک نشود. سپس برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس به آرامی صابون را بر روی بخش مورد نظر بمالید و بعد از مقداری کف کردن، آن را با آب گرم بشویید. گاهی ممکن است لکه چربی به حدی سر سخت باشد که حتی بعد از شستشوی آن با صابون همچنان شاهد بقایای آن باشد. در چنین شرایطی ابتدا لکه را خیس کنید و سپس محلول یا پودر پاک‌کننده را بر روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا واکنش انجام شود. حالا با آب گرم بخش لکه‌دار را شستشو دهید. 

پاک کردن لکه چربی از لباس

پاک کردن لکه رنگ از روی لباس

برای از بین بردن لکه رنگ، باید تا زمانی که تازه است آن را با آب پاک کنید و برای از بین بردن اثر آن لباس را با صابون و آب گرم بشویید. همچنین اگر لکه رنگ بر روی لباس خشک شده بود، باید از مخلوط روغن و وازلین استفاده کنید و پس از مالیدن آن بر روی لکه، بخش مورد نظر را با صابون و آب گرم شستشو دهید. 

پاک کردن لکه رنگ از روی لباس

پاک کردن لکه زردچوبه از لباس

ابتدا لکه را با آب سرد بشویید. از آب گرم برای شستن لکه زردچوبه استفاده نکنید. چون گرما لکه زردچوبه را پخش می کند. لباس خود را به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد همراه با مواد شوینده ملایم قرار دهید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی بشویید؛ اما آن را در حالت خشک کن قرار ندهید. بهتر است لباس را در زیر نور آفتاب آویزان کنید. چون نور خورشید به محو شدن لکه زردچوبه کمک می کند. اگر لازم بود تمام این مراحل را دوباره تکرار کنید تا لکه زردچوبه کاملاً از بین برود.

از بین بردن لکه ماژیک

برای پاک کردن لکه ماژیک مقداری الکل روی دستمال بریزید و به صورت ضربه‌‌ای روی محل لکه فشار دهید و بردارید. مقداری از اسپری مو را با فاصله روی لکه اسپری کنید و بعد با برس مسواک، روی سطح را خوب بکشید و تمیز کنید. خواهید دید که لکه کم رنگ‌‌تر از قبل خواهد شد. حالا وقت آن است که دوباره سراغ الکل بروید و با همان حرکات ضربه‌ای دستمال روی سطح لکه (به مدت چند دقیقه)، آثار باقی‌مانده از جوهر ماژیک را از بین ببرید. این مرحله نوبت آن است که لباس با ماشین لباسشویی شسته شود. در این مرحله بهتر است از مواد شوینده‌‌ای استفاده شود که مخصوص لکه‌ بری هستند. لباس را در دمای ۳۰ تا ۳۵ درجه و یا حداکثر دمایی که روی برچسب مراقبتی لباس ذکر شده است بشویید. سپس لباس را در هوای آزاد خشک کنید

اشتراک گذاری
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
آخرین مقالات مد و فشن
فهرست مطالب

آکادمی ساعت مد
آکادمی ساعت مد
مدرس طراحی لباس
دوره های آنلاین,مجازی ساعت مد
مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *